Hoe schakel jij de zintuigen in?

Eerlijk is eerlijk. Heel vaak zijn we in het onderwijs gericht op de vaardigheden die kinderen al beheersen. Kunnen ze tellen, spelen, reageren in de kring of creatieve werkjes maken? Dat is niet zo gek, want die vaardigheden kunnen we gericht oefenen en zijn nodig om een volgende stap te kunnen zetten in de ontwikkeling. Maar onder de vaardigheden ligt de wereld van de zintuigen. De wereld waarin het kind ruikt, ziet, hoort, proeft en voelt. Door het aanspreken van de zintuigen doet een kind allerlei ervaringen op waarvan het effect misschien niet direct meetbaar is, maar waardoor ontwikkelingen in gang gezet worden die waardevol zijn.

Het mooie is dat je deze wereld van zintuigen uitstekend kunt activeren in onderwijssituaties. Letters leer je niet alleen door ernaar te kijken, maar ook door ze te voelen en uit te spreken. Daarom de vraag: Hoe schakel jij de zintuigen in? Om je gedachten hierover op gang te brengen willen we je een paar vragen voorleggen die je eenvoudig om kunt zetten in activiteiten waarin de zintuigen aangesproken worden.

  • Hoe voelt Kerst? Laat de kinderen voorwerpen voelen onder een doek. Is het een kerstbal? Of een stuiterbal? Of misschien een mooie strik of wollen sok?
  • Hoe ruikt Kerst? Denk aan de geur van chocolade, stro, dennennaalden of schapenwol. Maak geurpotjes waarin je deze materialen verstopt en de kinderen laat ruiken. Kunnen ze het goede voorwerp aan het juiste potje koppelen?
  • Hoe hoort Kerst? Laat een liedje horen en raad: Is het een Kerstliedje of niet? Laat de kinderen vertellen waarom. En maak natuurlijk Kerstmuziek! Misschien een dansje erbij?

Op deze manier kun je binnen vrijwel elke thema elementen aanbrengen waarbij de zintuigen een rol spelen. Hieronder een selectie van een aantal producten die je elk op hun eigen manier kunt gebruiken om de zintuigen te activeren: