Waarom leren kinderen programmeren?

Je ziet steeds vaker producten waarmee kinderen kunnen leren programmeren. Ook in het nieuws duiken koppen als ‘Ieder kind moet programmeren!’ regelmatig op. Maar waarom? En hoe zit dat met kleuters? We zetten een klein stukje van de achtergrond op een rij en laten zien hoe je in jouw groep eenvoudig een begin kunt maken.

Toekomstgericht onderwijs

Het onderwijs brengt kinderen naar de toekomst. De verwachting is dat er in de toekomst een grotere vraag is naar personeel dat vaardigheden bezit die nodig zijn om o.a. te werken met ingewikkelde apparaten en software. De vaardigheden die daarvoor nodig zijn vereisen een bepaalde voorkennis. Daarom wordt er op de toekomstige vraag nu al geanticipeerd door zo vroeg mogelijk te beginnen met het aanleren van deze vaardigheden. Overigens, ook voor kinderen die later niet direct als programmeur aan de slag gaan zijn deze vaardigheden belangrijk. De ’21e eeuwse vaardigheden’ zijn daarom voor ieder kind onderdeel van het onderwijsproces. Maar over wat voor vaardigheden hebben we het dan?

Strategische vaardigheden

Als het specifiek gaat om programmeren dan hebben we het vooral over computational thinking (denken als een computer). Dit kom je veel vaker tegen dan je denkt. Vroeger zetten kinderen een ketel op het vuur of legden kolen in de kachel. Hierbij zag het kind direct wat er gebeurde. Nu gebruiken we apparaten die meerdere functies hebben, zoals een magnetron, thermostaat of wasmachine. Wordt er op een knopje gedrukt dan geldt het als-dit-dan-dat-principe. Als je dit doet, dan gebeurt dat. Als je op een ander knopje drukt, gebeurt er iets anders. De volgorde van de handelingen is vaak ook bepalend voor de actie die daarna plaats vindt en je ziet niet altijd direct het effect. Strategische vaardigheden als vooruit denken, oorzaak en gevolg en logisch redeneren zijn hierbij belangrijk.

En kleuters dan?

Als je gaat programmeren met kleuters hoef je niet direct aan de computer te denken. Iedereen heeft wel materialen in de klas die te maken hebben met strategisch denken of logisch redeneren. Deze bestaande materialen laten zich prima opnemen in een leerlijn programmeren. Ook als je een stapje verder gaat en specifiek aandacht vraagt voor programmeren hoef je niet direct achter de computer te duiken. Met de nieuwe Activiteitenset Leren Programmeren kun je d.m.v. foammatten en codeerkaarten zelf allerlei activiteiten bedenken. De kinderen geven elkaar opdrachten om een stap vooruit te zetten of te draaien en gaan zo stap voor stap naar het einddoel. Een leuke manier van spelen die telkens weer anders is en waarmee kinderen leren om vooruit te denken en instructies te geven.

Bestel Activiteitenset Leren Programmeren

Bekijk demovideo